Autoservis a pneuservis
Hrušovany u Chomutova
Hrušovany se nacházejí 8 km od Chomutova směrem na Prahu.
Nabízíme:
Opravy osobních i dodávkových
vozidel všech značek
výfukové systémy
brzdové ústrojí
díly náprav
autoskla včetně montáží
geometrie
diagnostika
zajištění STK ; EM včetně přípavy vozidla
montáže tažných zařízení
elektroinstalace
autoklempířské práce
pneuservis
klimatizace
a další.....
INFORMACE PRO MOTORISTY
Zařízení sloužící k přerušení točivého momentu mezi motorem a převodovkou. Spojkový mechanismus je jeden z nejdůležitějších součástí vašeho vozu. Zkrácená délka životnosti spojky je dána většinou stylem jízdy řidiče, nebo nevhodného používání vozu (přetěžování, nevhodného řazení rychlostních stupňů, prudké starty). Ve všech těchto případech je spojka extrémně namáhána, což má za následek rychlejší opotřebení nebo zničení spojkového mechanismu vašeho vozu.
Spojkový mechanismus se skládá z pěti základních dílů (přítlačný talíř, spojková lamela, vysouvací ložisko, vypínací páka, setrvačník). Při zničení jedné nebo více zmiňovaných součástí muže dojít k prokluzování, hlučnosti spojky, přehřívání nebo k obtížnému řazení převodových stupňů. Nejčastější porucha spojky je opotřebení kluzných lamel unášeče nebo jejich znečištění olejem unikajícím z motoru nebo převodovky. Včasnou kontrolou a diagnostikou závady na spojkovém mechanismu, předejdete ke zničení dalších součástí spojky a zbytečně nákladné opravy.
Motor hybná síla každého vozu. Aby spolehlivě a dlouho fungoval potřebuje pro svůj provoz spoustu věcí. Jednou z nejdůležitějších je kvalitní olej se specifikací danou výrobcem a jeho pravidelná kontrola a výměna. Při špatné volbě motorového oleje a nedodržení servisních intervalů může dojít k nenávratnému poškození motoru zadřením jeho částí.
Další částí je chlazení motoru kterou obstarává směs vody a nemrznoucí kapaliny. Je-li kapalina málo odolná mrazu může zamrznout a tím poškodit motor, ale i jinou část chladící soustavy.
Aby motor pracoval správně s plným výkonem je třeba také pravidelná kontrola a výměna palivového a vzduchového filtru.Obojí má za následek snížení výkonu a špatné starty.
Nejčastější porucha převodovky je její zadření nebo obtížné řazení převodových stupňů. To může být způsobeno buď ztrátou olejové náplně z důvodů netěsnosti nebo špatného zacházení (přetěžování vozu,špatný způsob řazení) .Moderní převodovky zpravidla mají doživotní olejovou náplň. Nicméně je třeba kontrolovat výšku hladiny oleje případně jeho doplnění a to vždy pouze olejem doporučeným výrobcem vozidla.
Opotřebení brzdových destiček a kotoučů je nezbytnou součástí provozu vozu. Následek nadměrného opotřebení brdových destiček je zkrácení životnosti kotoučů a naopak. Brzdový systém ve špatném stavu má za následek delší brzdnou dráhu vozu a tím zvýšené riziko dopravní nehody. Odstranění této závady je pouze možnost včasné výměny opotřebených brzdových součástí.
Nechte si zkontrolovat včas Vaše brzdy a tím předejít nepříjemný situacím.
Nejčastější závadou tlumičů pérovaní je ztráta olejové náplně z důvodů netěsnosti nebo opotřebením provozem. Tlumiče je proto nutné pravidelně kontrolovat a při zjištění závady vyměnit příslušný díl.
Zkontrolujeme nápravu stav kulových čepů, ramen, řízení a provedeme jejich odbornou výměnu
Příčina opotřebení čepů, ramen a řízení je způsobené ve většině případů stavem a povrchem vozovky nebo přetěžování vozu. Téměř všechny díly nápravy jsou neopravitelné to znamená, že poškozený díl musí být vyměněn za nový.
Výfukové potrubí je nejčastěji poškozeno značnou korozí, kterou způsouje především jeho umístěním ve spodní části vozu kde působí vnější vlivy okolí (voda, sůl) a časté střídání teplot (kondenzace vody z výfukových plynů). U některých výfukových dílů může dojít k poškození pouze některé jejich části, kterou můžeme relativně lehce opravit a ušetřit koupi celého dílu. Častým problémem jsou zkorodované příruby nebo prorezivění v místě přivařeného háku na trubce. Všechny tyto opravy vyžadují svaření, které provádíme výhradně v ochranné CO atmosféře. Díky korozi chybí část materialu výfuku a proto je každá oprava jen oddálením výměny příslušného dílu.
Moderní výfukové systémy jsou konstruovány pro odstranění nejškodlivějších emisí, které vznikají spalováním pohonných hmot. Tuto funkci zajišťují katalyzátory. Poškozený katalizator je neopravitelný a pro zachování správných funkcí výfukové soustavy a motoru se musí vyměnit za nový funkční. Montáž nového katalizatoru trvá přibližně mezi 1 až 3 hodinami a cena dílu se pohybuje podle typu vozu a motoru od 2000,- do 35.000,- Kč
Nejčastějším projevem chybné funkce lambda sondy je nepravidelný chod motoru s kolísáním otáček v různém režimu jízdy včetně volnoběžného chodu motoru. Poškozená lambda sonda nevysílá nebo vysílá nepravidelně do řídící jednotky elektrický signál o stavu výfukové směsi plynů a ta nemůže správně připravit směs paliva odpovídajícího pro požadovaný režim jízdy. Tím dochází k nekvalitnímu spalování směsi, což se následně projevuje na zvýšeném obsahu emisních plynů. V tomto případě nutné potřebujete vyměnit sondu, protože hrozí poškození katalyzátoru. Správnou funkci lambda sondy přesně zjistime měřením osciloskopem. Lambda je neopravitelný díl a proto se vždy mění za nový funkční . Po výměně musíme zkontrolovat pamět závad příslušným diagnostickým nástrojem. Doba opravy v rozmezí 0,5 až 3 hodiny podle typu vozu a případné koroze. Cena lambda sond 1500,- až 5000,- . Kontrola řídící jednotky a mazání paměti závad přijde na 1000,- Kč.
Nejnovější originální diagnostika vag-com.Nastavení servisního intervalu,testy akčních členů,kontrola ABS, ESP, ASR, nastavení indikace oleje na přístrojové desce, nastavení indikace zbývajícího času/vzdálenosti do servisu na přístrojové desce, nastavení jazyka palubního počítače, korekce okamžité spotřeby, přizpůsobení klíčku k zapalování, aktivace funkce automatického zamykání, základní nastavení škrtící klapky, aktivování/deaktivování tempomatu, nastavení startovací dávky a mnoho dalšího.Cena již od 400,- Kč
Výrobce automobilu předepisuje plán servisních prohlídek, jehož dodržováním si zajistíte vysokou spolehlivost daného automobilu. Autoservis kontroluje stanovený rozvrh prací a mění poškozené díly a provozní kapaliny. Výměna opotřebeného dílu ještě před jeho úplným zničením zamezí daleko většímu poškození vozu a zajistí Vaší větší bezpečnost. Včastnou opravou ušetříte velké finanční prostředky, které by si vyžádala následná další oprava.Nechte si potvrdit servisní prohlídku v servisní knížce pro doložení dodržení servisního plánu.
Chcete-li tedy, aby Vám akumulátor vydržel co nejdéle, není od věci jej v zimním období častěji dobíjet. V případě dlouhodobé odstávky vozu vyjmeme baterii a umístníme ji do místa s teplotami převyšující +10°C. Plně nabitá baterie vydrží i extrémně nízké teploty, až –50°C. Naproti tomu zcela vybitá baterie zamrzá již při několika stupni pod bodem mrazu. U bezúdržbových baterií neuškodí, nabijete-li ji před zimním obdobím. V nezimním období je nutné, u vozidel mimo provoz déle než 4 měsíce, bezúdržbovou baterii dobít. V neposlední řadě dbáme o kvalitní připojení baterie do elektroinstalace. Tedy pevně utažené, čisté a zakonzervované svorky (konzervujeme vazelínou nebo olejem).
Nový akumulátor (autobaterie) je nalitý i nabitý. Není však jisté, že byl bezprostředně po expedici z výroby doručen přímo k distributorovi, potažmo ke spotřebiteli. V okamžiku montáže do vozidla se proto vždy doporučuje změřit napětí na konektorech baterie. Naměřená hodnota by neměla být nižší než 12,4V (u klasických 12V autobaterií), nebo 6,2V (u motobaterií), jinak je třeba akumulátor před montáží dobít. Plně nabitá, olověná kyselinová autobaterie, údržbový typ, má výstupní napětí 12,65V. Bezúdržbový typ, který má desky legovány kalciem či stříbrem, má až 12,85V. V případě, že je napětí bez zatížení o zhruba 0,3V nižší, není vhodné, aby vozidlo absolvovalo krátké trasy s častým startováním. Naopak, delším provozem se baterie dobije. Na životnost baterie má také vliv správné seřízení regulátoru napětí ve Vašem voze. Nejlépe se osvědčuje hladina regulovaného napětí 13,8 až 14,2V (pro 12V baterie) a 6,9V až 7,1 (pro 6V motobaterie).
Konektory baterie a kabelové svorky propojte dle správné polarity, nejprve připojte kabel ke kontaktu s kladným pólem (bývá zpravidla červený a označen znaménkem plus), po té následuje záporný pól, zpravidla černý kabel. Při odpojování baterie postup otočte, nejprve odpojte černý kabel (mínus svorku) a pak červený (svorka se znaménkem plus). Svorky a konektory doporučujeme udržovat v čistém a pokud možno v zakonzervovaném stavu (povrch natřít vazelínou).
K nastartování vozu s vybitou baterii potřebujete jiný nastartovaný vůz a startovací kabely. Najděte v obou vozech akumulátor a postavte oba vozy tak, aby byly autobaterie co nejblíže k sobě. Ujistěte se, že nepřekážíte nebo neohrožujete bezpečnost silničního provozu, případně použijte výstražný trojúhelník. Důležitá věc, vyndejte klíče ze zapalování automobilu s vybitým akumulátorem a dejte do kapsy. Při připojení napětí se může aktivovat centrální zamykání a alarm, pak by jste k vybitému vozu řešili ještě jeho odemčení. Pomocí startovacích kabelů propojte akumulátory takto: červený kabel připojte každým jedním jeho koncem na svorku baterie, která je označena jako + plus, zpravidla k ní vedou červené kabely. černým startovacím kabelem propojíme vzájemně svorky označené - mínus. Zkontrolujte zda jsou kleště na startovacích kabelech opravdu pevně připevněny na elektricky vodivých částech příslušných kontaktů. Nyní nastartuje přistavené vozidlo, vypněte všechny nepotřebné elektrické spotřebiče, větrák, rádio, světla atp. a nechte běžet motor v mírně zvýšených otáčkách cca 1500 ot/min. po dobu přibližně 5 min. Při startu vybitého vozu neodpojujte startovací kabely a u běžícího vozu zvyšte otáčky motoru na cca2500 ot/min. Zkuste nastartovat vůz s vybitým akumulátorem. Nenaskočí-li motor po cca 5-10 vteřinovém startování, vypněte zapalování a nechte dalších 5 min běžet připojený a nastartovaný vůz. Zkuste nastartovat.
Při startování auta se vysune pastorek, který zapadne svým ozubením do ozubení setrvačníku na klikovém hřídeli motoru. Poté se zapne samotný elektromotor startéru, který roztočí správným směrem spalovací motor. Po uvolnění klíčku ve spínací skříňce se pastorek opět působením pružiny zasune zpět (čímž se rozpojí mechanické spojení pastorku s ozubeným věncem setrvačníku a současně se vypne napájení motoru startéru), aby nebyl startér roztáčen spalovacím motorem. Pokud by se pastorek nezasunul, vysoké otáčky pastorku by zničily jak startér, tak setrvačník.
L/1 Směrové světlo levé 1/L Žlutá
54g/2 Světlo do mlhy Modrá
31/3 Kostra Bílá
R/4 Směrové světlo pravé Zelená
58R/5 Obrysové světlo pravé Hnědá
54/6 Brzdové světlo Červená
58L/7 Obrysové světlo levé Černá
1 Směrové světlo levé 1 / L Žluto-bílá
2 Světlo do mlhy 2 / 54G Modrá
3 Kostra pro kontakty 1-8 3 / 31 Bílá
4 (2,5mm2) Směrové světlo pravé 4 / R Zeleno-černá
5 Obrysové světlo pravé 5 / 58R Hnědo-bílá
6 Brzdová světla 6 / 54 Červená
7 Obrysové světlo levé 7 / 58L Černá
8 Couvací světlo 8 Oranžovo-bílá
9 Stálý proud od baterie vozu 9 Zelená
10 (2,5mm2) Dobíjecí napětí pro baterii přívěsu 10 Červená
11 (2,5mm2) Kostra pro kontakt 9 11 Bílá
12 Kostra pro kontakt 10 12 Bílá (2,5mm2)
13 Mlhové světlo - rozpojení 13 / 2a Šedá
-
205 | Šířka pneumatiky v milimetrech |
55 | Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v % |
R | Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted) |
16 | Průměr ráfku v palcích |
91 W | Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI) |
Dunlop | Výrobce |
SP Sport 2000E | Model / dezén |
Další značení: |
|
TL, TUBELESS | Bezdušová pneu |
TT | Dušová pneu |
RF | Reinforced = zesílená kostra |
M+S | Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz |
FR | Ochrana alu ráfku poed poškozením při najetí k obrubníku |
DOT | První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu |
SI | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Max. rychlost [km/hod] |
120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
255/ 40 ZR 18
Standardní ZR pneu (bez dalšího popisu použití), která je preferována některými tuningovými firmami, může být dokonce používána pro rychlosti přesahující 300 km/h při 100% využití její nosnosti.
Poznámka: Pokud rychlosti přesahují rychlost 240 km/h je u těchto pneu potřebná konzultace a schválení od výrobce pneu.
235/45 R 17 94 W
Zatížení a maximální rychlost pneu "W" je určena jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 240 km/h je 100% a při rychlosti 270 km/h je nosnost pouze 85%.
245/40 R 18 97 Y
Zatížení a maxim. rychlost je definována jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 270 km/h je 100% a při rychlosti 300 km/h je pouze 85%
275/40 ZR 18 99 Y
Pneu označená "ZR … Y" splňuje požadavky rychlosti a nosnosti pro Y – pneu (dle popisu výše). Označení nemá žádný vliv na kapacitu nosnosti/rychlosti.
255/40 ZR 18 XL (99Y)
V poslední době je zaváděné značení "ZR … Y" preferováno některými výrobci vozidel, dokonce tyto pneu nesplňují jen "Y podmínky" ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h. Při těchto rychlostech je však nutné zatěžovat pneu do 85% jejich nosnosti. Poznámka: U těchto pneu je potřebné schválení od výrobce pneu, pokud rychlosti přesahují rychlost 300 km/h.
Označení XL znamená "extra load" a to znamená, že pneu mají vyšší nosnost než jsou standardní pneu.
Nejčastější dotazy:
Smí být pneu stejného rozměru ale rozdílných indexů rychlostí(W, Y nebo ZR) namontovány na jednom autě?
Není žádné legislativní omezení proti montování pneu s rozličnými indexy rychlosti (W,Y nebo ZR). Musí však být splněna podmínka, že se bude jednat o pneu které mají vyšší index rychlosti než je povolená maximální rychlost vozidla. Přesto se doporučuje prostudovat místní zákony, které se mohou lišit podle jednotlivých zemí a zařídit se podle nich.
Continental doporučuje:
Montujte pneu se stejným symbolem na jednu osu. Pneumatiky s vyšším stupněm rychlosti by měly být montovány na zadní ose.
|
|
|
Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Zde naleznete tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů.
Nejprve vyberte značku vozu. Zobrazí se vám tabulka jednotlivých modelů a provedení vozu s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla. (Zdroj Michelin, Barum)
Při změně rozměru pneu na vašem automobilu je potřeba dodržet hlavní podmínku a to výběr pneu s přibližně stejným obvodem. V tom vám pomohou následující tabulky.
V jednotlivých řádcích se vám zobrazí rozměry (nebo skupiny rozměrů), jejichž obvod je stejný nebo se nachází v toleranci. Obvod (v mm) je vyznačen vpravo vedle rozměru pneu, další údaje pak předepisují doporučený rozměr disku pro danou pneumatiku.
Pro výběr alternativního rozměru je nejlepší vycházet ze základního rozměru pro váš vůz (např. 165/70/13) - naleznete jej ve sloupci "série 70" a pak pokračovat ve stejném řádku směrem doprava k nižším profilům.
tabulka 1 (12" - 15") |
tabulka 2 (15" - 16") |
Musíme upozornit, že konkrétní použití je potřeba konzultovat s odborníky či výrobcem automobilu. V případě nejasností vám rádi poradí naši technici na telefonu 603 253 535.
Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 1,6 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem hlubokým 4 mm.
Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.
Výhody systémů pro nouzové dojetí:
Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:
Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců:
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (Brillantis) | ![]() |
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (g-force Profiler) | ![]() |
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside" (premium contact) | ![]() |
Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
![]() Šířka disku v palcích.1 palec = 25,4 mm. Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd. |
![]() Průměr disku v palcích.1 palec = 25,4 mm. Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla.Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd. |
![]() ET zális disku.ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat. |
![]() Rozteč šroubůPočet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.Středový (středící) otvorUdává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu. |
Šrouby a matice jsou dodávány ke každým kolům, kromě kol označených jako PCZ (které se nasazují na originální šrouby), dodavatel dodá přesné šrouby dle parametrů automobilu.
Automobiloví výrobci používají k dotažení disku k náboji matky nebo šrouby, které mají dvě dosedací plochy. Šrouby (matky) na sériové disky mají dosedací plochu "kouli". Šrouby (matky) na aftermarketové disky mají dosedací plochu "kužel".
Našim zákazníkům doporučujeme zakoupit ke každým kolům bezpečnostní systém, což jsou speciální matice nebo šrouby, které velmi komplikují demontáž a případné zcizení alu kol. Prodává se sada po čtyřech kusech, do každého kola se montuje jeden kus.
Šrouby se dodávají v těchto rozměrech: M12 x 1,25 x 28 M12 x 1,5 x 28 M12 x 1,75 x 28 M14 x 1,5 x 28 M16 x 1,5 x 33 |
Matky se dodávají v těchto rozměrech: M12 x 1,25 M12 x 1,5 M14 x 1,5 M14 x 2,0 M16 x 1,5 |