logo
Vítáme Vás v katalogu info-turistiky, ubytování a hotelových balíčku. Máme tu pro Vás mnoho možností v informacích jak o turistice, sportu, ubytování a mnoha dalších.

Pondělí (28.04.2025)
SVÁTEK: Vlastislav
ZÍTRA: Robert

*** Chlum Svaté Maří

Telefon: .tel. : +420 352 682 091
Webové stránky: www.volny.cz/chlum-sv-mari/
Typ: OBCHODY-SLUŽBY SOKOLOVSKO
Oblast: Západní čechy
Město: OÚ Chlum Svaté Maří
Adresa: Náměstí J.W.Goetheho 26, 357 09 Habartov
Cena: .

Zobrazit na mapě

OÚ Chlum Svaté Maří

Náměstí J.W.Goetheho 26

357 09 Habartov

tel. :    +420 352 682 091

http://www.volny.cz/chlum-sv-mari/


Chlum Svaté Maří

Na severozápad od Sokolova, nad levým břehem řeky Ohře, se rozkládá v nadmořské výšce 539m n.m. malá obec, která v dnešní době čítá zhruba 300 obyvatel, Chlum Svaté Maří. Ještě v roce 1939 měla obec 1389 obyvatel.

Zdejší kostel Nanebevzetí Panny Marie je tradičním místem, kde se konají již mnoho let poutě. Uskutečnila se zde druhá pouť celé plzeňské diecéze katolické církve za účasti sídelního biskupa mons. Františka Radkovského. Kostel Nanebevzetí Panny Marie je dominantní stavbou v Chlumu Svaté Maří. Díky poutím, které se zde konají každý rok, do malé obce zavítají tisíce turistů.

V roce 2005 vyšla kniha o historii obce, texty zpracoval pan Dr.Vladimír Vlasák. Obec se stala zakládajícím členem mikroregionu Pod Chlumem, který si vzal za cíl oživení turistiky v tomto regionu.

Obec získala ocenění "objev roku" v rámci krajského kola soutěže Vesnice roku 2004. V roce 2005 se obec opět přihlásila do krajského kola soutěže Vesnice roku.

Historie

Zdaleka viditelná krajinná dominanta Chlum Svaté Maří, na rozhraní historického Chebska trvale připojeného k Českému království od roku 1322 a území ovládaného od druhé čtvrtiny 13.století českými králi z hradu Lokte, poutala pozornost zejména jako místo, kam k sošce Panny Marie, přicházely procesí věřících. S místem spojená zázračnost i tajemnost opřádající jeho vznik a nejstarší osudy daly vzniknout řadě pověstí, které se pokoušely záhadné skutečnosti vysvětlovat. Vznikly zde báje o objevení zázračné Madony, chlumských loupežnících a zdejších kostelních zvonech.

První zmínka o Chlumu Svaté Maří pochází z roku 1341. Osídlení místa je však mnohem starší. Ve 13.století zde stála socha Panny Marie a dřevěná kaple. Tu nahradil kolem roku 1400 kamenný kostel Nanebevzetí Panny Marie a Maří Magdalény. O poutníky, kteří přicházeli do Chlumu, se starali členové řádu Křížovníků s červenou hvězdou a ti poblíž kostela založili osadu.

V roce 1429 přitáhli husité a kostel vypálili, ale po skončení husitských válek byl znovu opraven. Během 15.století se osada pomalu mění na městečko. Velmistr arcibiskup Harrach roku 1651 povýšil Chlum na městys a dovolil užívání vlastní pečetě se znakem : červeným křížem a hvězdou nad třemi zlatými vrchy.

Po třicetileté válce se poutě velmi rozmohly a pražský arcibiskup a velmistr Jan Bedřich Valdštejn povýšil zdejší faru na proboštství, což dalo podnět k výstavbě nového chrámu a poutního areálu. Kompletní barokní stavba, byla podle plánů Kryštofa Dienzenhofra dokončena roku 1728.

Roku 1960 byl pozměněn název obce na Chlum nad Ohří. Teprve po dlouhých třiceti letech mu bylo opět vráceno původní jméno. Chlum Svaté Maří byl a pravděpodobně dlouho zůstane oblíbeným poutním místem nejen pro věřící z celé České republiky.


Poutní kostel

Dějiny poutního místa

Putti z hlavního oltáře
 
Počátek poutí do Chlumu sv. Maří, kde již od 13.stol. byla uctívána socha Matky Boží s dítětem, je obdobné jako u mnoho jiných poutních míst spojován se zázračnou událostí. Podle starého, časové neurčeného podání, našel prý řeznický tovaryš milostiný obraz na Chlumském kopci uprostřed lískového keře a vzal ho sebou domů. Když se chtěl druhého dne na obraz podívat, nemohl ho nikde najít. Teprve po dlouhém hledání se tovaryš dostal opět k lískovému keři, kam se milostiný obraz nevysvětlitelným způsobem zase vrátil. Tovaryš chápal tuto událost jako Boží znamení, ponechal sochu na místě zřídil nad milostiným obrazem dřevěnou stříšku, která ho měla chránit před vlivem povětrností. Ale brzy nato upadla socha znovu v zapomenutí, až ji potom koncem 13.stol. podruhé objevil tovaryš bednářský. Nyní se postavila dřevěná kaple nad milostným obrazem, ke kterému brzy nato již putovali věřící.

Kolem kaple se sochou Matky Boží vznikla osada - vesnice Chlum sv. Maří se poprvé objevuje v listinách 16.května 1341 - která však neměla vlastní faru. Proto se zpočátku starají křížovníci s Červenou hvězdou z blízkého Kynšperku o chlumské poutníky. V roce 1383 daroval rytíř Heinrich z Reissengrünu řádu křižovníků s červenou hvězdou šedesát jiter orné půdy na kopci Chlumu. Heinrich z Reissengrünu spojil s tímto darem požadavek, aby se od nynějška dva řádoví duchovní usadili natrvalo v Chlumu sv. Maří a sloužili dvakrát do roka věčnou mši. Zhruba sedmnáct let později, kolem roku 1400, byla v Chlumu zřízena první vlastní fara a křižovník Johann Pichlmann, byl jmenován prvním chlumským farářem. Do stejné doby také spadá stavba kamenného kostela na místě dřevěné kaple. Během husitských válek, když husité v roce 1429 přepadli Chlum sv. Maří, byl tento první kostel, jednolodní stavba s věží na západní straně, silně poškozen. Po skončení husitských válek byl kostel obnoven a za velmistra křižovníků Nikolause Puchnera se v letech 1482 až 1492 rozšířil jižní straně. Jižné od kostela byla v roce 1499 zřízena kaple Tříkrálová, v které se též konaly pobožnosti pro poutníky, kteří putovali do Chlumu sv. Maří v stále hojnějším počtu.

Poté co se Chlum sv.Maří stal v 15.stol. vyhledávaným poutním místem, nastala v 16.stol., důsledkem reformace Martina Luthera a konfliktů z ní pocházejících, pro toto místo velmi svízelná doba. Právě v severozápadních Čechách nacházela nová víra stále více stoupenců, tito sledovali Chlum sv.Maří s jeho početnými poutěmi s rostoucí nevraživostí. Dne 4.října 1618 pak přepadli protestantští šlechtici Chlum sv.Maří a dočasně tam dosadili protestantského kazatele. Po roce však musel Chlum sv.Maří opustit, aniž by dosáhl nějakého výsledku, jelikož nikdo nechtěl přijmout protestantskou víru. Pokus přeměnit Chlum sv.Maří na protestantskou obec se sice nezdařil, ale přepadení z roku 1618 napáchalo nenapravitelné ztráty. Aby se důležité listiny a zařízení kostela nedostaly do rukou protestantů, byly všechny významné cennosti kostela odvezeny do Chebu. Tam byly umístěny v domě, který o několik let později vyhořel včetně celého zařízení. Pohled směrem
od hlavního oltáře

Teprve poté, co katolická liga porazila 8.listopadu 1620 v bitvě na Bílé hoře protestantskou unii, se ponenáhlu začala lepšit situace i pro Chlum sv.Maří. Přispěla k tomu také skutečnost, že Nové zřízení zemské z roku 1627 stanovilo katolické náboženství jediným platným učením v Čechách. Konečná konsolidace poměrů však nastala až po roce 1648, po uzavření Vestfálského míru, který znamenal zároveň i konec třicetileté války. Po válečných strastech, kdy obyvatelstvo doufalo stále silněji v Boží pomoc, nastal rozkvět kultu Panny Marie a svatých pomocníků, jakož i růst významu poutních a svatých míst. Tento vývoj se projevil též v Chlumu sv.Maří, jehož místo mohlo v druhé polovině 17. stol. svůj význam dále rozšířit.

Pieta,
detail z pravého
bočního oltáře
Koncem 17. a začátkem 18.stol. byl nové vystavěn barokní komplex poutních budov, tím se zdůrazňoval význam Chlumu sv.Maří a věhlasnost tohoto místa prudce vzrůstala. Chlum sv.Maří se stal nejznámějším poutním místem v Čechách, což vedlo též k zvýšení příjmů církve: Kdo vlastnil dobře navštěvované poutní místo, vlastnil na základě hojných milodarů zdroj značných příjmů. I když v 19.stol. počet poutí trochu poklesl, pokračoval pozitivní rozvoj až do doby nacionálního socialismu. Za vlády nacionálního socialismu došlo k drastickému poklesu počtu poutí, které nakonec po roce 1945, v době komunistické vlády v ČSSR, zanikly úplné. Teprve po demokratickém převratu v roce 1989 se probudil znovu zájem o celý komplex poutních budov, které se nyní, krůček po krůčku, opravují, přičemž restaurátorské práce na milostivé kapli již byly ukončeny.


Turistická známka

Půdorys kostela

Legenda :
1 Kaple zemských patronů českých
2 Kaple Čtrnácti svatých pomocníků
3 Kaple sv. Anežky České
4 Kaple Panny Marie
5 Kaple sv. Tří králů
6 Kaple Svaté rodiny
Rok 1825
 
Rok 1897
 
Rok 1898
Rok 1898
Rok 1900
Rok 1901
Rok 1901
Rok 1904
Rok 1904 - rozhledna
Rok 1907
Rok 1914
Rok 1915
Počátek století
Počátek století
Rok 1931
Rok 1931
Rok 1933
Rok 1937
Rok 1937
30.léta 20.stol.
30.léta 20.stol.
Rok 1939
Rok 1940
Rok 1941
Rok 1942
Rok 1942
Rok 1945
Rok 1947
Rok 1948
Rok 1966
Rok 1989
Rok 1989
Rok 1991
Rok 2000
Rok 2000



nahled