-
AUTOSERVIS - PNEUSERVIS
MOTOSERVIS
ODTAHOVÁ SLUŽBA
Zdenek Jánský Nové Strašecí
-
Nabízíme:
-
-
-
DALŠÍ PRÁCE PO DOHODĚ
-
Provozní doba:
Po - Pá 8.00 - 17.00 hodin
so-ne po dohodě
-
najdete nás:
Lipová 1199, 27101 Nové Strašecí
/ulice mezi benzinou a Lidlem první odbočka napravo /
GPS:50°9'20.343"N, 13°53'52.408"E
Musíme tam všichni. Tím samozřejmě nemáme na mysli smrtelnost nás smrtelníků, ale fakt, že všichni motoristé musejí dříve nebo později se svými auty na technickou kontrolu. STK nikoho nemine. Přičemž nás čeká nemálo novinek. Jaké a proč jsou vůbec změny nutné?
Podle posledních údajů je registrováno v České republice 7,3 milionu vozidel (včetně přípojných vozidel). Z toho osobních je 4 582 903. Pokud budeme mluvit o stáří všech vozidel, pak dosahuje v průměru 17,32 let. U osobních vozidel je to 13,83 let a je třeba také dodat, že za poslední rok se průměrné stáří opět zvýšilo. Právě stárnutí vozového parku je jedním z důvodů, proč je nutné věnovat větší pozornost technickým kontrolám. Stačí jen uvést, že asi 15 % vozů je u nás starších 20. let a nad 10 let je stáří 60 % všech osobních automobilů.
Také samotný přístup řidičů ke stavu vozidla policie nechválí. V roce 2011 policie řešila 128 037 přestupků, od neplatné technické kontroly až po nefunkční světlomety. Přičemž nárůst těchto přestupků meziročně vloni vrostl o více než 9500. Pokuty za nevyhovující technický stav vozidel v ČR dosáhly vloni částky 63 milionů korun.
Třetím důvodem nutného razantnějšího přístupu ke kontrolám je neustálé falšování identifikačních znaků vozidel, které by STK měly ve větší míře odhalovat. Přitom vývoj není tak příznivý. Jestliže v roce 2006 STK objevily 14 000 vozů s takto pozměněnými znaky, pak vloni to bylo jen 8000. A dalo by se říct, že to není proto, že by falšování ubylo.
Čtvrtým důvodem nutných změn je evropské zákonodárství, které vyžaduje, aby se naše předpisy přizpůsobily tomu celoevropskému. Stalo se tak od 1. května od kdy vešla v platnost novela vyhlášky upravující postup kontrol STK.
Co tedy na řidiče čeká?
Předně, před samotnou prohlídkou na STK je nutné s vozidlem projít emisní prohlídkou. Bez ní může řidič počítat jen s krátkodobou známkou (na 1 měsíc).
V současnosti máme dvě známky. Zelenou – potvrzující emisní testy a červenou – dokládající technické testy. Do budoucna, zřejmě kolem roku 2013, se počítá s jednotnou (červenou).
Pokud jde o samotnou technickou kontrolu (provádí je v ČR celkem 330 stanic), užitkové vozy a nákladní nad hmotnost 3,5 tuny je musejí absolvovat 1 x za rok, osobní vozidla s větším časovým odstupem. Nově zakoupená 1 x za 4 roky, ostatní 1 x za 2 roky.
Jaké jsou nutné doklady: velký technický průkaz, měření emisí a u vozů mladších roku 2002 je třeba ukázat výrobní štítek vozidla. Ten se obvykle nachází na sloupku předních dveří řidiče, ale někdy i pod koberečkem na podlaze, v motorovém prostoru…
Přijet je třeba s čistým vozem a odmontovanými poklicemi kol.
Co se kontroluje? Samozřejmě všechny základní funkce automobilu: brzdy, světlomety, funkčnost podvozku, elektroniky, stav provozních kapalin, pneumatik… Nyní k tomu přibyla i kontrola tažných zařízení, do budoucna (zřejmě od roku 2014) světelná propustnost skel automobilů a tak dále.
Novinkou je také zavedení institutu nařízené technické kontroly. To znamená, že policie, i v případě běžné silniční kontroly, může vzhledem k pochybnostem o technickém stavu vašeho vozu, nařídit absolvování technické kontroly. A to s cestou vozidla tam a zpět celkem na trase 8 km. Dá se tedy předpokládat, že se v blízkém horizontu očekává využívání mobilních technických kontrol, jak je tomu například v Rakousku a dalších zemích. Právě rakouské zařízení už bylo v ČR testováno a z 19. kontrolovaných automobilů jich 12 vykazovalo vážné závady, jen 2 vozy byly bez závad.
Pokud jde o ceny kontrol, zůstávají zatím na stejné výši, motoristé ale musejí počítat s delší dobou nutnou k prohlídce.
Současně s přísnějším postupem STK se očekává i větší dozor ministerstva dopravy a dalších orgánů. Proto například byla zavedena sankce 5 milionů korun za zfalšovanou kontrolu a půl milionu za to, že v STK pracuje technik bez odpovídající kvalifikace a oprávnění. Zaveden bude také centrální elektronický dohled nad STK, který by do listopadu letošního roku měl pokrýt všechny stanice. Stále častější také budou kamerové systémy umístěné přímo na pracovištích STK.
http://www.uamk.cz
Zimní výbavu jasně definuje zákon. Je ovšem dobré myslet nejen na předpisy, ale také praxi. A ta říká, že v zavazadelníku v zimě oceníme tři věci: sněhové řetězy, lopatku a speciální pásy pro rozjezd.
Samozřejmě se můžete spolehnout i na druhé – například jednoduše v případě potřeby zavolat asistenční službu. Nicméně na prvním místě by měla být vlastní starost o co nejvyšší bezpečnost v zimě. Pokud jde o ony tři předměty, nezaberou příliš místa, ani vás nebudou stát příliš peněz, ale mohou udělat velkou službu. Především těm, kdo se častěji vydávají do hor. V případě sněžných řetězů musíme mít na paměti, že povinnost jejich používání může stanovit třeba obec. Pak se jinak než s nimi dál nedostanete. Například ve východních Čechách je takových úseků orientačně do dvaceti. V nedávné době to zažili i turisté, kteří se vydali do Rakouska. Takže: zimní výbava neznamená jen pneumatiky.
Nechte zkontrolovat brzdy a podívejte se na pneumatiky. To poslední se zdá jako banalita, ale asi 71 % vozů má podle všeho podhuštěné gumy. Možný důsledek? Proražení pláště či jiné poškození při vysokých dálničních rychlostech. Právě tato příčina je druhou až třetí nejčastější při nehodách na rychlostních komunikacích. Takže není řeč o ničem menším než o životech. Dalšími důsledky podhuštěných plášťů jsou jejich rychlé opotřebení, vyšší přehřívání, následně pak vyšší spotřeba automobilu, více škodlivých látek v ovzduší…
Myslíme si, že jde o dost argumentů pro to, aby motoristé věnovali před dlouhou cestou pár minut kontrole pneumatik. Navíc má kolem 12 % řidičů pláště natolik ojeté, že neodpovídají ani normě EU pro povolenou hranici hloubky dezénu letních pneumatik, jež činí 1,6 mm. A na to dejte velký pozor. Nejen kvůli pokutám (až po odstavení vozu do výměny pneumatik) hrozícím třeba v Rakousku, ale pro bezpečnou jízdu například v Chorvatsku. Vyšší podíl živice v asfaltu z něj dělá na mokru klouzačku. Se sjetými plášti toho moc neuděláte.
Dále si pořiďte asistenční službu, samozřejmě doporučím ÚAMK. To když bude nejhůře.