použité foto z http://koda.kominari.cz/?action=fotka&id=10526
Pneuservis
Chlumčany u Loun
/Bývalý Schwarzenberský cukrovar/
-
Provozní doba:
Po - Pá 7.00 - 16.30 hod.
So - po dohodě
Nabídka služeb pneuservisu
Nabízíme prvotřídní servis a prodej kvalitních pneumatik.
Prodej a servis pneumatik osobních, dodávkových, nákladních, traktorových a zemědělských strojů.
Objednejte se na přesný čas.
Víme, že Váš čas je nesmírně drahý a proto již celá léta nabízíme zákazníkům objednání pneuservisu na čas. Pro Vás to znamená velkou úsporu času.
-
• Opravy defektů
• Montáž a vyvažování pneumatik
• Přezutí pneumatik
Prodej nových i lehce použitých pneumatik
-
Naším cílem je zákazník spokojený s vysokou kvalitou našich služeb a širokým sortimentem zboží za příznivé ceny. Proto Vám nabízíme pouze kvalitní značkové výrobky a veškeré práce a opravy provádějí zkušení, odborně vyškolení pracovníci za použití prvotřídního opravného materiálu.
Značení pneumatik
Na boku každé pneumatiky najdete její označení. Jako příklad si vezmeme následující označení a popíšeme si jeho význam:
185/60 R 14 82 H
185 |
Šírka pneumatiky v milimetrech |
60 |
Poměr šířky pneumatiky k výšce boční stěny(v procentech) 185mm * 60% = 111mm |
R |
Typ konstrukce kostry (R - radiální, D - diagonální, B - smíšená) |
14 |
Nominální průměr příslušného disku v palcích,odpovídá vnitřnímu průměru pneumatiky |
82 |
Hmotnostní index - viz. tabulka níže |
H |
Rychlostní index - viz. tabulka níže |
Index nosnosti pneumatiky:
Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg |
71 |
345 |
81 |
462 |
91 |
615 |
101 |
825 |
72 |
355 |
82 |
475 |
92 |
630 |
102 |
850 |
73 |
365 |
83 |
475 |
93 |
650 |
103 |
875 |
74 |
375 |
84 |
500 |
94 |
670 |
104 |
900 |
75 |
387 |
85 |
515 |
95 |
690 |
105 |
925 |
76 |
400 |
86 |
530 |
96 |
710 |
106 |
950 |
77 |
412 |
87 |
545 |
97 |
730 |
107 |
975 |
78 |
425 |
88 |
560 |
98 |
750 |
108 |
1000 |
79 |
437 |
89 |
580 |
99 |
775 |
109 |
1030 |
80 |
450 |
90 |
600 |
100 |
800 |
110 |
1060 |
Rychlostní index pneumatiky:
Index | km/h | Index | km/h |
A1 |
5 |
L |
120 |
A2 |
10 |
M |
130 |
A3 |
15 |
N |
140 |
A4 |
20 |
P |
150 |
A5 |
25 |
Q |
160 |
A6 |
30 |
R |
170 |
A7 |
35 |
S |
180 |
A8 |
40 |
T |
190 |
B |
50 |
U |
200 |
C |
60 |
H |
210 |
D |
65 |
VR |
210 + |
E |
70 |
V |
240 |
F |
80 |
W |
270 |
G |
90 |
Y |
300 |
J |
100 |
ZR |
300 + |
K |
110 |
|
|
Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vaší pneu?
- Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
- RFT = runflat tyres – Bridgestone
- DSST = Dunlop self-supporting technology
- R/F = runflat – Pirelli
- ROF = RunOnFlat – Goodyear
- RunFlat – Nokian
- SSR = self-supporting runflat - Continental
- Vhodný terén:
- A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
- AW = all weather – do každého počasí
- H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
- M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
- M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
- Bočnice (provedení a nápisy):
- OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
- RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
- RB (RBT) – černý nápis na bočnici
- RY – žlutý nápis na bočnici
- SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
- WW = whitewall - bílá bočnice
- BSW = black sidewall – černá bočnice
- Stavba pneumatiky:
- FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
- XL = Xtra load – vyšší nosnost
- TL = tubeless – bezdušová pneu
- TT = tube type – pneu s duší
- UL = ultra light – odlehčená konstrukc
- Z ostatních:
- SI = speed index – rychlostní symbol
- LI = load index – index nosnosti
- TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky
Bezpečnost!
- Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
- Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
- Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
- Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
- Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
- Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
- Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
- Výměna pneumatik:
- Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
- Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
- Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
- V případě jakéhokoliv defektu
- Prodloužení životnosti Vaší pneu:
- Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
- Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
- Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
- Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
- Nebezpečí jízdy na různých površích:
- Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
- Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
- V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
- Tlak v pneumatikách:
- V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
- Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
- Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
- Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
- Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
- Obě pneumatiky stejné značky
- Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
- Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
- Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
- Stejný rychlostní symbol a…
- …samozřejmě stejný index nosnosti
- Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
- Podle stylu jízdy a typu vozidla
- Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
- Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
- Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
- Cena? Až na posledním místě…
Aquaplaning?
- Co je to?
- Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
- Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
- Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
- Jak mu předcházet?
- Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
- Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
- Opatrná jízda je dobrá prevence
- Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
- Nebrzdit ani nepřidávat plyn
- Vyšlápnout spojku a držet volant
- Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou
Jednotlivé části pneumatiky:
- Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
- Je uvnitř pneumatiky
- se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
- Vrstva kostry:
- Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
- Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
- Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
- Patka pláště:
- Přenáší točivý moment a brždění přes pneumatiku na vozovku
- Patní lana:
- Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
- Bez rizika mohou nést až 1800kg
- Ohebné gumové bočnice:
- Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
- V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
- Nárazníky
- Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
- Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
- Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
- Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
- Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformac
- Běhoun:
- Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
- V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům
- Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu
Silika
- Co je to?
- Dnes již neodmyslitelná součást směsi
- Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
- Výhody:
- Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
- Menší tření znamená nižší spotřebu
- Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období
Disky-technické údaje
Vysvětlení parametrů disků (podle obrázku)
|
Zn.
|
Parametr
|
O co se jedná?
|
A
|
šířka
|
hodnota, na které zavisí rozměr pneumatiky, uvádí se v palcích
|
B
|
rozteč
|
hodnota určuje průměr kružnice, na které leží upevňovací šrouby, uvádí se v mm
|
C
|
středový otvor (CB)
|
průměr středového otvoru, je možné ho upravit pomocí středového kroužku (uvádí se v mm)
|
D
|
zális
|
neboli ET (einpresstiefe) je vzdálenost mezi pomyslným středem disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla (čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“ do blatníku), uvádí se v mm
|
E
|
rozteč kružnice
|
hodnota určující počet šroubů potřebných v uchycení disku
|
F
|
středový otvor
|
viz „C“
|
G
|
průměr ráfku
|
uvádí průměr disku, na této hodnotě závisí rozměr pneumatik, které je možné na takový disk umístit (uvádí se v palcích)
|
Značky jsou seřazeny podle abecedy:
|
Stále vnímána jako "domácí" značka, do které se pozitivně promítá vlastnictví koncernu Continental. Výrobní závod v Otrokovicích patří mezi nejmodernější v Evropě. Doporučována pro rozměry 13", 14" a 15".
|
|
|
|
Původně jedna z akvizicí koncernu Michelin - významná pro trh v USA, neboť ze Severní Ameriky tato značka pochází. Typická montáž na americké off-roady. Tyto zkušenosti se nyní bohatě zúročují celosvětově v podobě úspěchů na rallye při značné marketingové podpoře mateřského koncernu. V nabídce jsou i pneumatiky pro osobní vozidla jejichž sortiment i vnímání je podobný jiné značce koncernu Michelin, tedy značce Kleber.
|
|
|
|
Prémiová značka stejnojmenného koncernu s bohatou historií a moderní současností. Velmi silná pozice v supervýkonných pneumatikách. Vyrovnaná kvalitativní bilance v osobních pneumatikách mezi letními a zimními dezény. Slušná viditelnost značky díky sponzoringu významných sportovních událostí.
|
|
|
|
Prémiová značka koncernu Goodyear se širokým výrobním programem a dlouhou tradicí sahající až na samý úsvit motorismu. Dobře vnímána sportovní veřejností zejména pro vysokou kvalitu motoplášťě. Domácí značka pro Velkou Británii.
|
|
|
|
Německá akvizice koncernu Goodyear. Výkonné pneumatiky na silnici i pro vozidla SUV a off-road za výhodné ceny
|
|
|
|
Vlajková loď stejnojmenného koncernu. Tradiční číslo 1 na trhu v USA. Dnes celosvětově rozšířená značka s úspěšnými novinkami na každou sezónu. Ve výrobním programu jsou zahrnuty pneumatiky od malých osobních vozidel po obří stavební stroje.
|
|
|
|
Francouzský původ značky. V sortimentu jsou pneumatiky pro osobní a lehká nákladní vozidla s kvalitou koncernu Michelin, jehož je značka Kleber součástí. Rozumná cenová hladina předurčuje tyto pláště pro rodinná vozidla resp. druhá a další vozidla v rodině.
|
|
|
|
Relativně mladá značka z koncernu Michelin patřící do skupiny "budget", tlak je tvořen především na cenu výrobku samozřejmě při zachování základních, zejména bezpečnostních, funkcí pneumatiky. Této myšlence je podřízena i nabídka rozměrů, jejichž těžiště je ve především 13" a 14". Značnému renomé se mezi profesionály těší nákladní pneumatiky této značky.
|
|
|
|
Slovenský výrobce, který v posledních letech vyvíjí úspěšnou exportní aktivitu při současném zvedání image. Značka Matador tak atakuje i oblasti vysokovýkonných a 4x4 pneumatik, které byly dosud doménou jiných výrobců. Ke stále lepšímu povědomí přispívá velmi zdařilá internetová prezentace. Dlouhodobé námluvy s koncernem Continental byly zúročeny majetkovým propojením v roce 2007
|
|
|
|
I konkurencí v mnoha ohledech uznávaný leader na světovém trhu. Vlajková značka stejnojmenného koncernu s obrovskou tradicí a mnoha úspěchy. Zákazníky často vnímána jako příliš drahá. Při koupi pneumatiky Michelin se určitě platí za image značky, ale vždy s důrazem na kvalitu a výkon výrobku.
|
|
|
|
Samostatný italský koncern proslulý zejména vysokovýkonnými pneumatikami. V posledních letech vítěz mnoha testů zimních pneumatik. Zdařilá je i prezentace značky, která se každým rokem dostává do povědomí veřejnosti svým kalendářem.
|
|
|
|
Původní domácí slovinská značka, dnes součást koncernu Goodyear. Dobrý poměr cena/výkon pro rodinná vozidla resp. vozidla nižší střední třídy
|
|
Minimální hloubka dezénu u nás a v zahraničí?
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Změny v zákoně - O silniční dopravě
k 1. 8. 2011
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).
_____________
18a) § 21 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.“.
|
Česká republika |
letní 1,6 mm v zimě 4 mm |
|
Belgie |
osobní automobil 1,6 mm, mopedy 1,0 mm |
|
Bulharsko |
1,6 mm |
|
Chorvatsko |
1,0 mm |
|
Dánsko |
1,6 mm |
|
Finsko |
1,6 mm na letních 3,0 mm na zimních (Řidiči musí mít vůz vybaven od 1.prosince do 28. nebo do 29. února zimními pneumatikami.) V případě potřeby lze použít sněhové řetězy, ale nesmí se poškodit povrch vozovky. |
|
Francie |
1,6 mm |
|
Island |
3,00 mm |
|
Itálie |
1,6 mm |
|
Litva |
u aut, obytný vůz, přívěs - 1,6 mm, u motocyklů - 0,8 mm, u autobusů - 2,0 mm |
|
Lotyšsko |
do celkové hmotnosti 3,5 t je 1,6 mm |
|
Lucembursko |
1,6 mm |
|
Maďarsko |
1,6 mm |
|
Makedonie |
u osobních vozidel 1 mm u autobusů a nákladních vozidel 2 mm V době od 15. listopadu do 15. března musí mít všechna motorová vozidla následující zimní vybavení:
- vozidlo musí být vybaveno radiálními pneumatikami na všech čtyřech kolech nebo sněhovými pneumatikami na řídících kolech
- sněhové pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm, pokud jsou všechny čtyři pneumatiky letní, musí být pro řídící kola sněhové řetězy, které budou v případě potřeby použity
- autobusy a nákladní vozidla musí vozit lopatu
|
|
Německo |
1,6 mm |
|
Nizozemsko |
1,6 mm |
|
Norsko |
1,6 mm |
|
Polsko |
1,6 mm |
|
Portugalsko |
1,6 mm |
|
Rakousko |
osobní – 1,6 mm, nákladní – 2,0 mm, moped – 1,0 mm |
|
Rumunsko |
1,5 mm |
|
Slovensko |
1,0 mm |
|
Slovinsko |
1,0 mm Od 15.11.1999 vstoupil v platnost nový silniční zákon, týkající se zimního vybavení motorových vozidel. Tento zákon se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí! Podle tohoto zákona musí mít vozidla v zimě (15. 11.-15. 3.běžného roku) a také mimo toto období při zimních jízdních podmínkách zimní vybavení. Pod pojmem zimní vybavení se rozumí:
- zimní pneumatiky na všech kolech s minimální hloubkou dezénu 3 mm nebo
- letní pneumatiky na všech kolech + sněhové řetězy s sebou v kufru vozu
V obou případech musí být minim. hloubka vzorku 3 mm. Vozidla nad 3,5 t musí mít zimní pneumatiky min. na poháněné nápravě nebo letní pneu na všech 4 kolech + sněhové řetězy v kufru vozu. Toto opatření se aplikuje i na vozy s cizí SPZ, ale jen za nepříznivých zimních podmínek (sněžení, náledí apod.). Kontroly budou prováděny hned na hraničních přechodech. V případě zjištěných nedostatků může být zabráněno vjezdu na území slovinského státu. Pokuta za nedodržení tohoto opatření je 20 000 tolarů (cca 2.500 Kč). Na voze musí být označení CZ, v případě zapůjčeného vozidla se vyžaduje ověřené potvrzení vlastníka o zapůjčení vozu. |
|
Srbsko a Černá Hora |
1,6 mm – osobní, 2,00 mm pro nákladní vozidla a autobusy |
|
Velká Británie a Severní Irsko |
1,6 mm |
|
Španělsko |
1,6 mm |
|
Švédsko |
1,6 mm - V zimě, od 1. 12. do 31. 3., jsou povinné zimní pneumatiky (s nebo bez hrotů), pokud je na vozovkách sníh nebo led. Doporučuje se min. hloubka dezénu 3 mm |
|
Švýcarsko |
Hloubka vzorku pneumatiky se řídí podle předpisů země registrace vozidla, tj. pro české motoristy 1,6 mm. |
|
Řecko |
1,6 mm |